پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی| کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کار‌های اسلامی و جهادی است معاون رئیس جمهور: اعلام پذیرش دانشجویان و اساتید تعلیقی و اخراجی آمریکا، حرکتی هوشمندانه و انقلابی است بیانیه جنبش مطالبه در حمایت از خیزش‌های اعتراضی| اسرائیل غده‌ای سرطانی است که باید حذف شود فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال شرق: معلمان سربازان خط مقدم مقابله با هجمه فرهنگی دشمن هستند سازمان ملل: ۸۵ درصد از مدارس غزه آسیب دیده‌اند آیت‌الله علم‌الهدی: هویت بخشی، رسالت امروز معلمان است| سرکوب دانشجویان در آمریکا، تابلوی لیبرال دموکراسی غرب دانشگاه آمریکایی دانشجویان معترض را به اخراج تهدید کرد اسامی کاندیدا‌های شورای وحدت اصولگرایان برای دور دوم انتخابات مجلس تصاویر پهپاد‌ها جنایت جدید ضدبشری اسرائیل در غزه را فاش کرد+ فیلم حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به شهر رفح تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت مقامات تل آویو حمله بی‌سابقه از خاک عراق به تل‌آویو (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کشور: آماده برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی هستیم حمله پهپادی مقاومت اسلامی بحرین به رژیم صهیونیستی مهلت ثبت نام آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی تمدید شد+جزئیات میرباقری: تلاش می‌کنیم «سلمان فارسی» را در ۱۴۰۵ به پخش برسانیم آغاز بهره‌برداری از ۲۹۵۰ طرح جهاد سازندگی در خراسان رضوی آمادگی برای ساماندهی ۵۸۰۰ گروه جهادی در خراسان رضوی | دستگاه‌های اجرایی با گروه‌های جهادی متصل می‌شوند ۳۴ هزار شهید و تخریب ۹۵ درصد تأسیسات در دویست‌ونهمین روز جنگ غزه دعوت استاندار خراسان رضوی از گروه‌های جهادی برای مشارکت بیشتر در طرح تحول روستایی
سرخط خبرها

پنجمین شب ناآرامی‌ها در شهرهای فرانسه | از پرواز هلیکوپترها تا استقرار خودروهای زرهی

  • کد خبر: ۱۷۲۲۵۹
  • ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
پنجمین شب ناآرامی‌ها در شهرهای فرانسه | از پرواز هلیکوپترها تا استقرار خودروهای زرهی
در پنجمین شب اعتراضات فرانسه به دنبال کشته شدن یک نوجوان ۱۷ ساله آفریقایی‌تبار به دست پلیس فرانسه، ظاهرا به دلیل استقرار ده‌ها هزار افسر پلیس، التهاب اعتراضات کمتر از روزهای پیش بوده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ به نقل از خبرگزاری رویترز، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه سفر کاری‌اش به آلمان را به دلیل وضعیت بحرانی فرانسه و اعتراضات مردم این کشور به تعویق انداخت.

شامگاه شنبه حدود ۴۵ هزار پلیس از جمله نیروهای ویژه در خیابان‌ها به همراه یگان‌های ویژه و خودروهای زرهی مستقر بودند و بر فراز شهرهایی نظیر پاریس، لیون و مارسی هلیکوپترهایی مشاهده شدند.

ساعت ۰۱:۴۵ بامداد یکشنبه، وضعیت آرام‌تر از چهار شب گذشته بود، اگرچه تنش‌ها و درگیری‌ها همچنان در مرکز پاریس، مارسی، نیس و شرق استراسبورگ پابرجا بود.

دیشب بزرگترین نقطه بحرانی مارسی بود؛ جایی که پلیس گاز اشک‌آور شلیک می‌کرد و درگیری‌های خیابانی میان جوانان و نیروهای پلیس تا اواخر شب ادامه داشت.

پنجمین شب ناآرامی‌ها در شهرهای فرانسه | از پرواز هلیکوپترها تا استقرار خودروهای زرهی

در پاریس پس از آنکه در شبکه‌های اجتماعی فراخوانی برای تجمعات در خیابان شانزلیزه منتشر شد، پلیس این کشور تمهیدات امنیتی را در این خیابان افزایش داد. خیابان اصلی که اغلب مملو از توریست‌ها بود، این بار با نیروهای امنیتی و ایست‌های بازرسی‌ پر شده است.

وزیر کشور فرانسه در توییتی اعلام کرد: پلیس ۴۲۷ "شورشگر" را از روز شنبه تا یکشنبه دستگیر کرده است.

مقامات محلی در سرتاسر کشور محدودیت‌هایی را علیه تجمعات وضع کردند و به حمل و نقل عمومی دستور دادند تا فعالیت خود را در عصر متوقف کنند و مقرراتی را برای آمد و شد اعمال کردند.

فابین روسل، رهبر حزب کمونیست فرانسه روز شنبه گفت که دسترسی به شبکه‌های اجتماعی باید تحت قوانین کشور محدود شود.

وی تصریح کرد: ما باید نقش شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنیم. وقتی که شرایط در کشور متشنج است، این شبکه‌های اجتماعی باید متوقف شوند. من ترجیح می‌دهم که وضعیت اضطراری در شبکه‌های اجتماعی اعلام شود.

وزیر دادگستری فرانسه اظهار کرد که ۳۰ درصد از بازداشت شدگان زیر ۱۸ سال سن دارند.

طبق گزارش‌ها، در شهر لیون، سومین شهر پرجمعیت فرانسه خودروهای زرهی مستقر شدند و بر فراز این شهر هلیکوپترهایی مشاهده شد.

طبق اطلاعیه وازرت کشور فرانسه، ۱۳۰۰ معترض به خشونت‌های پلیس طی ناآرامی‌های دو روز جمعه و شنبه در شهرهای مختلف این کشور بازداشت شدند.

براساس گزارش یورونیوز، همزمان با درگیری معترضان با پلیس، برخی افراد در میانه ناآرامی‌ها در شهرهای گرونوبل، لیون، مارسی و سنت‌اتین دست به غارت فروشگاه‌های بزرگ، به ویژه سرقت از مغازه‌های پوشاک و تلفن زدند.

پنجمین شب ناآرامی‌ها در شهرهای فرانسه | از پرواز هلیکوپترها تا استقرار خودروهای زرهی

در لیون، حدود بیست محل کسب و کار مورد سرقت قرار گرفتند و در سنت‌اتین،‌ معترضان ویترین مغازه‌ها را با سنگ یا اشیاء فلزی شکستند و وارد چندین فروشگاه لباس و جواهرات شدند.

شهردار مارسی، دومین شهر بزرگ فرانسه جمعه شب در مواجهه با شدت خشونت‌ها و غارت فروشگاه‌ها درخواست اعزام فوری نیروهای کمکی کرد.

شبکه خبری فرانس۲۴ در گزارشی نوشته است که اعتراضات در فرانسه بار دیگر بحث خشونت‌های پلیسی در نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل را مطرح کرده است؛ جایی که این بار انگشت اتهام به سوی مقامات دولتی و مسئولان امنیتی در فرانسه نشانه رفته است.

فعالان و نهادهای حقوق بشری پیشتر نسبت به تشدید و تداوم خشونت‌های پلیسی در فرانسه هشدار داده بودند.

خشونت‌ها در حالی شهرهای فرانسه شدت گرفته که این کشور پاییز امسال میزبان جام جهانی راگبی است و پاریس تابستان سال آینده باید از بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ میزبانی کند؛ موضوعی که برقراری وضعیت اضطراری را با توجه به محدودیت‌های ناشی از آن در این کشور پیچیده‌تر می‌کند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->